13.3 Zajímavé zdroje

Zajímavé zdroje

Pokud vám nabídka odkazů a dalších pobídek v kurzu nestačila, nabízíme vám zde výběr deseti zajímavých obsáhlejších zdrojů, které se k tématům kurzu vztahují a určitým způsobem jsme z nich čerpali, nebo k nim máme kladný osobní vztah.

ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. Studijní texty. ISBN 80-86429-40-7.

  • Téměř legendární příručka o akademickém psaní a čtení. Pokud máte rádi vůni papíru, klasické postupy a tradiční pohled na věc, tak právě tato kniha vás může zaujmout. Nečekejte technologie a nástroje, ale s nadsázkou spíše psací stroj a průklepový papír – ale zato čtivě, prakticky a s velkou dávkou zkušeností.

MEŠKO, Dušan, Dušan KATUŠČÁK a Ján FINDRA. Akademická příručka. České, upr. vyd. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-219-7.

  • Variace na předchozí publikaci, avšak velmi podrobná, může vám pomoci při vytváření různých akademických výstupů, od vědeckých článků po postery. Nejvíce pozornosti je věnováno kvalifikačním pracím, a to nejen jejich tvorbě, ale třeba i obhajobě. Kniha se zaměřuje i na témata v tomto kurzu jen naznačená, například jsou podrobněji rozebírány etické otázky související s prezentací práce.

ČERNÝ, Michal. Jak učit sám sebe. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2016. 176 s. ISBN 978-80-265-0519-8.

  • Knížka o tom, jak je možné se sám učit a rozvíjet v důležitých studijních dovednostech s pomocí technologií. Nečekejte příliš hlubokou teorii, ale spíše 69 metod či oblastí, pomocí kterých se můžete zlepšit ve schopnosti se učit. Kniha vychází z konceptu sebeurčeného učení.

PRICE, Geraldine a Pat MAIER. Efektivní studijní dovednosti: odemkněte svůj potenciál. Vyd. 1. Překlad Tereza Semotamová. Praha: Grada Publishing, 2010, 361 s. Psychologie pro každého. ISBN 978-802-4725-277.

  • Publikace věnující se modernímu pojetí studia na vysoké škole. Důraz klade především na efektivní metody učení, kritický přístup k odborným zdrojům, efektivní a aktivní čtení a psaní atd. Kniha obsahuje množství praktických cvičení, díky nimž  si můžete vyzkoušet či ověřit svoje dosavadní návyky a dovednosti a na základě nichž se dozvědět, jaké další kroky byste mohli podniknout ke zlepšení svých studijních návyků a zefektivnění celého studia.

ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press, 2004. Business books. ISBN 80-251-0457-5.

  • Kniha typu encyklopedie kreativních technik. Mimo nezbytnou teorii týkající se toho, co to je kreativita a jak ji v obě probudit, nabízí bezpočet technik, které můžete využít pro řešení problému ve všech jeho fázích.

BELCHER, Wendy Laura. Writing your journal article in 12 weeks: a guide to academic publishing success. Los Angeles: SAGE, c2009. ISBN 978-1-4129-5701-4.

  • Podrobný a praktický návod, jak vytvářet kvalitní odborné články. Jedná se o učebnici tvorby odborného (kratšího) textu. Je rozdělena na 12 základních oblastí, základní linie kopíruje postup psaní textu, dílčími oblastmi je např. vyhledávání zdrojů pro psaní nebo vytváření struktury odborného textu. Kniha obsahuje množství praktických příkladů i cvičení na každé z řešených témat. Obsah je využitelný především ve společenských vědách, přínosný je ale jistě i pro další obory.

KRČÁL, Martin a Zuzana TEPLÍKOVÁ. Naučte (se) citovat. 1. vyd. Blansko: Martin Krčál – Citace.com, 2014. 212 s. ISBN 978-80-260-6074-1.

  • Kniha pro každého, kdo se chce naučit citovat  od pochopení smyslu a fungování citací, až po tvorbu bibliografických záznamů. Publikace je koncipovaná jako učebnice, takže se z ní může učit opravdu každý.

BERAN, Vladimír. Aktualizovaný typografický manuál. 7. vydání. Praha: Kafka Design, 2015.

  • Pokud máte rádi typografii či sazbu, tak vaší pozornosti nemůže ujít Aktualizovaný typografický manuál. Špatná nejsou ani starší vydání. V knize získáte komplexní pohled na typografii, aktuální trendy a přístupy.

HUFF, Darrell. Jak lhát se statistikou. Praha: Brána, 2013. ISBN 978-80-7243-623-1.

  • Legendární publikace z roku 1954 o tom, jak lze pomocí statistiky zfalšovat cokoli. Plná grafů, příkladů a praktických rad, jak se při práci s cizími daty nenechat manipulovat. Současně může být vnímána také jako pozitivní vzor, jak s daty správně pracovat a vizualizovat je.

ČERNÝ, Michal a Dagmar CHYTKOVÁ. Myšlenkové mapy pro studenty: učte se efektivně a nastartujte svou kariéru. Brno: BizBooks, 2014. ISBN 978-80-265-0267-8.

  • Myšlenkové mapy jsou výborným nástrojem pro studenty, protože rozvíjí kreativitu a zajišťují přechod od memorování k pochopení učiva. Neslouží primárně k tomu, aby se člověk dobře naučil na zkoušky, ale měly by především rozvíjet myšlení jako takové. Schopnost rychlé analýzy, hledání systému a souvislostí nebo třeba práce s asociacemi jsou důležité pro život a práci i po škole. Kniha bude zdrojem inspirace pro každého, kdo se rozhodne myšlenkové mapy na vysoké škole využívat.

Pět služeb Souhrnná skripta / Zajímavé zdroje / Kam dál / Kdo to mluvil / To-do



Diskuze: