12.1 Online spolupráce

Online spolupráce

Digitální prostředí nepředstavuje jen zdroj informací, digitálních objektů nebo zábavy, ale nabízí také možnost vzájemné spolupráce. Velká témata nebo problémy je možné řešit jen ve více lidech, z nichž každý má svůj pohled, kompetence a možnosti, jak přispět k jejich řešení. Dokumentuje to např. film Spotlight. Důvodů proč s někým pracovat raději digitálně než fyzicky (nebo tyto formy interakce kombinovat) je více, ale asi nejdůležitější jsou následující:

  • Sníží se náklady na setkávání – není třeba cestovat, takže se uspoří jak čas, tak peníze. S mnoha lidmi můžete pracovat na zajímavých projektech nebo s nimi komunikovat, aniž byste je kdykoli viděli.
  • Online prostředí nabízí nové možnosti spolupráce – mnoho věcí je možné řešit online lépe než v běžném kontaktu. Například editace dokumentu je snazší, rychlejší a přehlednější v Google Dokumentech, něž když společně pracuje více lidí u jednoho stolu.
  • Komunity mohou být širší – nejste limitováni místem ani kapacitou prostoru, řadu lidí lze do projektu připojit rychle a kdykoli, když je dané téma zaujme.
  • Na některých činnostech lze pracovat časově asynchronně, takže se jim můžete věnovat právě tehdy, když máte čas a chuť, nikoli v pevně stanovený čas schůzek.
  • V online prostředí je zajištěna lepší evidence a organizace činností, úkolů atp.
  • Některým lidem je online forma spolupráce a komunikace bližší a přináší jim více pohodlí.

Online spolupráce je užitečná nejen jako určitý pracovní nástroj. Může také hrát významnou roli ve společenském životě, v rovině občanské společnosti a občanského aktivismu, nebo v případě učení se.

PLE je silně akcentováno právě to, že spolupracujete s dalšími lidmi na projektech, ze kterých získáváte nové kompetence nebo v nich děláte něco, co vás baví. Právě tohle je jedna z nejefektivnějších forem učení se, protože vychází z vašeho zájmu a reálné interakce s praxí.

Online spolupráce je také užitečná při práci na odborných projektech. Můžete spojit znalosti více lidí a například společně napsat odborný článek či knihu, podílet se na výzkumných grantech, snadno sdílet data či jiné poznatky, případně lze k editaci společné publikace přizvat další osoby, jako je korektor nebo sazeč.

Na druhé straně je třeba upozornit na to, že online komunikace a spolupráce může mít také své problematické stránky. Lidé se necítí tak přísně svázáni termíny a povinnostmi, které musí plnit, když před sebou nemají vidinu osobního kontaktu. Lidově řečeno, v online prostředí je jim méně trapné odevzdat svůj díl práce pozdě nebo ho neodevzdat vůbec. Proto se v online prostředí silně uplatňují přístupy, které se snaží sledovat postup činnosti jednotlivých lidí do detailů, aby bylo možné na případné problémy včas adekvátně reagovat. Druhou nevýhodou online spolupráce a komunikace může být nižší možná míra vzájemného porozumění či ztráta kontextu. Online komunikace je často ochuzena o neverbální složku, takže někdy nemusí být zcela jasný a zřetelný kontext, ironie nebo to, jak někdo uvažuje.

Také samotná forma textové komunikace může vést k tomu, že se lidé vyjadřují jiným způsobem než v běžné řeči. Důsledkem bývají různé bouřlivé diskuse pod články na kontroverzní témata, emotivnější komentáře atp. Je proto dobré, když aplikujete autocenzuru a každý komentář nebo příspěvek po sobě přřed jeho zveřejněním raději přečtete. Odhalíte tak nejen pravopisné chyby, ale také případné zbytečné emoce.

Textová forma komunikace je asi nejčastější, ale lze užít také video či audiokonferenčních nástrojů.


Online spolupráce / Sdílená úložiště / Dokumenty Google /
Sociální sítě / Řízení týmů s Basecamp a Trello /
Videohovory / To-do /



Diskuze: