11.4 Publikace prostřednictvím internetu

Publikace prostřednictvím internetu

Publikování na internetu se v posledních letech stalo snadno dostupnou možností, které v čím dál tím větší míře využívají také autoři odborných textů. Oproti odborným časopisům je výhodou internetu jistá míra svobody, kterou vám jako autorovi poskytuje – na internetu máte možnost sdílet skutečně cokoliv, aniž byste byli nuceni text podstupovat recenznímu řízení. Další výhodou, a to především oproti offline formám publikování, je možnost snadné editace obsahu, rychlého sdílení a okamžité diskuse nad publikovaným textem. O naší práci se tak snadno dozví mnohem více lidí, může na ni okamžitě reagovat a tím zvýšit její praktický dopad, což je přesně to, o co nám jako autorům jde.

Publikování na internetu už dávno není jen výsadou lidí s programátorskými schopnosti. V současné době existuje mnoho způsobů, jak můžete svůj text na internet dostat, a ruční tvorba webu je pouze jeden z nich. Obecně můžeme definovat čtyři typy webů podle toho, na jakém principu jsou vytvořeny:

  • Weby založené na redakčním systému (jako je WordPress, Drupal apod.). Představují možnost tvorby kvalitního webu za minimálních nároků na schopnosti uživatele.
  • Blogy vytvořené za pomoci blogovacích služeb (jako Blog.cz nebo Tumblr). Jde o velmi jednoduchý způsob tvorby webu, ovšem s omezenými funkcemi.
  • Instantní weby tvořené pomocí klikacích nástrojů (Google Sites, WiX, apod.).
  • Weby psané ve vývojovém prostředí ve značkovacím či skriptovacím jazyce. Jejich výhodou jsou nulová omezení v tom, jak bude web vypadat, k jeho tvorbě je ovšem třeba netriviálních znalostí těchto jazyků.

Necítíte se na tvorbu a provoz vlastní webové platformy?

V takovém případě je nejjednodušší možností založit si profil na některém z webových portálů, které umožňují uživatelům vytvořit si blog přímo v jeho vlastním rozhraní. Výhodou tohoto řešení je jednoduchost a rychlost. Za nevýhodu lze považovat nízkou autonomii a nemožnost ovlivnit fungování platformy – pokud se provozovatel rozhodne web zrušit, nenávratně zmizí i váš obsah.

Weby, které tuto službu poskytují, lze tematicky rozdělit do dvou kategorií:

  • Úzce tematicky zaměřené a odborné weby. Témata příspěvků by měly souviset se zaměřením webu. Takovým je např. internetový časopis studentů informačních studií z MU Inflow, který mimo publikování schválených článků nabízí také možnost publikovat blogy, které schvalovacím procesem procházet nemusejí.
  • Zpravodajské weby. Zde lze nalézt příspěvky týkající se celé škály témat. Jejich dopad je obvykle mnohem větší, než je tomu u odborných webů. Příkladem takového blogu je iDnes.cz, který kromě textu nabízí rovněž možnost publikování videoblogů a fotoblogů.

Další možností jsou sociální sítě. Některé z nich poskytují uživatelům možnost vytvářet přímo ve svém rozhraní textové dokumenty a ty poté sdílet s ostatními uživateli.

Takovou funkci nabízí např. Facebook, který umožňuje vytvářet tzv. poznámky ve formě jednoduchého textu doplňeného obrázky. Stejně jako u ostatních FB příspěvků také u zveřejněné poznámky je možné nastavit úroveň soukromí.modul_11_3Další sociální sítí s touto funkcí je LinkedIn, která nabízí možnost vytváření tzv. postů. Ve srovnání s FB má o něco bohatší nabídku funkcí (umožňuje do postu přidávat např. linky, videa nebo tagy), na rozdíl od něho však nedovoluje nastavení soukromí. Posty vytvořené v rozhraní LinkedIn jsou tak přístupné všem uživatelům.

.
Nástroje pro publikování na internetu

WordPress je v současnosti asi nejpoužívanějším redakčním systémem. V základní verzi vám nabízí 3 GB prostoru k užívání zdarma. Založit a provozovat blog na WordPress je díky nabídce stovek šablon jednoduché i bez znalosti HTML.

Drupal je dalším populárním redakčním systémem, který si jeho uživatelé chválí především pro široké možnosti práce s designem webu. Jednotlivé funkce se přidávají pomocí tzv. modulů, z nichž je většina zdarma.

Tumblr je variantou pro méně náročné uživatele, kteří hledají jednoduchou a bezplatnou možnost sdílet svůj obsah. Založení blogu na Tumblr trvá jen několik minut a množství příspěvků, které na něj můžete umístit, není nijak omezeno.

Fold je jednou z nejoblíbenějších publikačních platforem, která nabízí zveřejňovaným příspěvkům velmi zajímavou strukturu. Publikovaný text umožňuje v rámci jednoho rozhraní rozšířit o videa, fotky, audiozáznamy, gify, a dokonce i o tweety. Čtenáři tak mají díky doplňujícím materiálům příležitost získat mnohem hlubší vhled do problematiky.

Používáte Evernote? Pak byste měli vědět, že existuje služba Postach.io, která vám pomůže obsah vytvořený v Evernote přetavit v jednoduchý blog.

Další zajímavou platformou pro sdílení textového obsahu je GitHub, který je využíván především pro sdílení zdrojových kódů. V současné době je však GitHub často propojován se službami, které z něj díky vlastnímu rozhraní pro tvorbu textu vytváří docela sympatickou možnost pro sdílení textu. Jednou z těchto služeb je TinyPress.

Už jste někdy použili některý z těchto nástrojů?

Jak vytvořit úspěšný blog

Výběrem vhodného nástroje vaše práce na blogu či webových stránkách zdaleka nekončí, naopak – pokud má být váš blog úspěšný (tj. navštěvovaný a čtený), je třeba věnovat pozornost nejen jeho obsahu, ale mnoha dalším aspektům.

  • Zvolte si téma, kterému se na svém blogu budete věnovat, a rozhodněte, na jakou skupinu uživatelů bude cílit. To vám pomůže lépe oslovit potenciální čtenáře.
  • Myslete na design. Vizuálně neatraktivní blog čtenáře jen sotva zaujme. Základní principy tvorby vizuálně zajímavého obsahu už znáte, využijte je tedy i pro tvorbu blogu.
  • Buďte pečliví při tvorbě a formátování textu. Špatné formátování, typografické ani pravopisné chyby nejsou to, kvůli čemu vaši čtenáři na blog přišli.
  • Publikujte pravidelně. Čtenáři se na blog snáze „naučí“ chodit, pokud na něm vždy najdou něco nového.
  • Dejte svému blogu tvář. Najděte si něco, čím se odlišíte od ostatních autorů a podle čeho si vás ostatní zapamatují.
  • Nebojte se propagace. Sdílejte své články na sociálních sítích, vložte odkaz na blog do svého životopisu, přidejte si ho na vizitky. Pokud o vašem blogu nebudou čtenáři vědět, nebudou ho ani číst.

Další tipy pro tvorbu blogu najdete na Jak psát blog.

.
Publikace multimédií

Odborné články potažmo text ale nejsou jediným typem obsahu, který je možné na internetu sdílet. Internet funguje jako publikační platforma pro všechna média, která mají digitální formu – obrázky, fotografie, videa, zvukové záznamy, prezentace atd. Jakou formou tedy můžete tyto typy médií na internetu publikovat?

Existuje velké množství platforem pro sdílení obrazových záznamů. Kromě ověřených zahraničních serverů můžete využít také české Rajče nebo některé sociální sítě. Video lze po registraci sdílet na dvou platformách, které jsou zároveň největšími světovými databázemi audiovizuálních děl – na YouTubeVimeo.

 



Efektivní (sebe)prezentace / Tvorba prezentace / Tvorba posteru /
Publikace prostřednictvím internetu / Portfolia /
Právní ochrana vašich děl / To-do /



Diskuze: