2.4 Efektivní vyhledávání

Efektivní vyhledávání

Při vyhledávání na internetu se vám možná stává, že vyhledávač na položený dotaz nabízí příliš málo, nebo naopak příliš mnoho výsledků. Pokud máte výsledků mnoho, často projdete pouze prvních pár a spokojíte se s nalezenými informacemi. A přitom vyhledávač na první místa nemusí zařadit právě ty informace, které byste využili nejvíce. I v případě, že výsledků je vráceno málo, neznamená to, že by vám vyhledávač nemohl přinést to, co potřebujete. Klíčem k úspěchu je vhodně položený vyhledávací dotaz, který postupně upravujete právě podle toho, jestli se vám výsledků vrací málo, příliš mnoho, nebo výsledky neodpovídají tomu, co vás zajímalo. Chcete-li vyhledávat efektivně a tak, aby se výsledky co nejvíce blížily vašemu zájmu či záměru, používejte postupy, kterým se říká vyhledávací strategie.

Vyhledávání obvykle začíná tím, že si určíte klíčová slova, která definují obsah vašeho zájmu. Často se jedná o první slova, která vás napadnou, případně zadání, které jste dostali. Tak sice můžete získat žádoucí informace, kvalitě výsledků však určitě prospěje, když se zamyslíte a položíte si několik otázek:

  • Použil/a jsem slova, která nejlépe vystihují, co mám hledat?
  • Nepoužívá se pro daný význam také synonymum nebo jiný odborný termín?
  • Nezvolil/a jsem příliš obecná, nebo příliš konkrétní slova proti tomu, co chci najít?
  • Nezapomněl/a jsem na nějaký prvek tématu, například časové, místní nebo jiné omezení?

Při vyhledávání vám nepomohou žádné mechanické postupy. Každá potřeba získat informaci je specifická, závislá na tématu, dostupných zdrojích i na vás, kteří informace hledáte. Je proto potřeba být flexibilní a přizpůsobovat svoje kroky tomu, co potřebujete a co se vám při vyhledávání nabízí. Jako dobrá pomůcka při vyhledávání vám mohou posloužit připravené související pojmy, tedy pojmy nadřazené a podřazené, stejně tak i synonyma. Vyhledávače většinou nerozumí významu slov, proto záleží na tom, abyste při vyhledávání použili stejný pojem jako autor vámi hledaného textu. Právě v tom vám mohou související pojmy pomoci.

>> Různé databáze a katalogy do určité míry významu rozumějí, k textům jsou totiž přiřazeny pojmy z řízeného slovníku (tezauru) nebo předmětová hesla. Tyto pojmy jsou přiřazovány manuálně při katalogizaci a pomáhají při vyhledávání. Když takové pojmy použijete, vyhnete se tomu, že byste nevyužili stejný pojem jako autor, i když se oba zabýváte shodným tématem. <<

.
Jak přesně formulovat dotaz

Dostali jste jasné zadání pro tvorbu odborného textu? Pokud se studiem nebo s odborným tématem teprve začínáte, asi se v problematice neorientujete dokonale a neznáte všechny souvislosti nebo pojmy. Potřebujete se s tématem seznámit, poznat ho hlouběji. Během tohoto poznávání budete postupně upřesňovat požadavek na vyhledávání.

Jak a kde začít? Postupujte ideálně tak, že zadáte první vyhledávací dotaz, který vám vrátí alespoň jeden výsledek. Projdete si prvních pár výsledků a podle toho, do jaké míry odpovídají tomu, co potřebujete najít, dotaz upřesníte, změníte. Procházejte výsledky, abyste našli další relevantní pojmy použitelné jako nová klíčová slova, případně pro doplnění dotazu pomocí operátorů AND (slovo, které přináší nový aspekt tématu) nebo OR (alternativa jiného použitého slova). Pro vyloučení nepoužitelných výsledků můžete použít operátor NOT. S využitím operátorů se vyhledávací dotaz obohacuje, dokud není uživatel s výsledky spokojený.

Příklad dotazu: “olympiáda AND (lyžování OR slalom) AND (Vancouver OR Soči) NOT Záhrobská”

Někteří z vás upřednostní opačný postup formulování přesného dotazu, vyhnete se tak čtení mnoha nevyužitelných textů. Pro vyhledávání se využívá pojem nejspecifičtěji vyjadřující to, co potřebujete najít. K tomu ale musíte znát už před vyhledáváním problematiku do hloubky a rozhodnout se, který pojem vám přinese nejmenší počet výsledků a přiblíží vás vašemu zájmu. Rozhodně takto nebudete při vyhledávání postupovat běžně, spíš v případě dohledávání dílčích, doplňujících informací nebo zdrojů k tomu, co už je známé (např. budete-li hledat v trestním zákoníku definici pojmu krádež).

.
Jak zpřesnit dotaz

Díváte se na číslovku, která udává počet výsledků navrácených při vašem běžném vyhledávání v Google? Je reálné a potřebné všechny výsledky procházet? Pokud například v Google hledáte recept na bramboráky, rozhodně nemusíte procházet vše, spokojíte se s prvními z 142 000 výsledků. Jiná je ale situace, když hledáte aktuální výsledky výzkumů v tématu, o kterém máte psát seminární práci. Pak je důležité co nejpřesněji dotaz zacílit, abyste se dostali k rozumnému množství těch nejvíce relevantních výsledků a nepřehlédli mezi stovkami stránek tu důležitou.

V případě, že vyhledávač vrací velké množství výsledků, jejich zpracování není ve vašich možnostech. Zřejmě jste dotaz nezadali dostatečně jasně. Pro jeho zúžení použijte tzv. strategii osekávání – výsledky osekáte tím, že v dotazu vyjádříte, o co nemáte zájem. K tomuto používejte přesnější (užší, podřazená) klíčová slova nebo operátory a rozšířené vyhledávání:

  • operátory AND a NOT pro pevné zadání, co výsledek musí nebo nesmí obsahovat;
  • vzdálenostní operátory definující vzdálenost pojmů v textu (např. že musí jít hned za sebou, protože se jedná o termín složený ze dvou slov);
  • omezení času (např. vydání, aktualizace), jazyka nebo typu dokumentu (např. formát);
  • omezení na určité pole záznamu (např. že dané slovo musí být v názvu dokumentu);
  • doplnění dalšího pojmu, hlediska, které je sledované.

Použijete-li tuto strategii vyhledávání stejně jako jiné, nemusíte nutně využít všechny možnosti či kroky omezování dotazu, které byly uvedeny. Pokud je budete postupně zkoušet, bude to pro vás časově náročné. Postup však může být efektivní, budete-li upravovat svůj zájem v průběhu samotného vyhledávání. Je jen třeba dbát na to, abyste nespojili dva pojmy, které vrací málo výsledků (např. užívané, ale nepreferované termíny), operátorem AND, protože tak dotaz nevhodně omezíte a vyloučíte většinu často i relevantních dokumentů.

Vyhledejte si odkazy ke svému tématu a v rámci cvičení zkuste různými způsoby snížit počet výsledků minimálně o polovinu.

.
Jak zvýšit počet výsledků

Vrací se vám na dotaz příliš málo výsledků? Pak se může jednat o velmi úzké téma a budete na něj muset pohlédnout v širším kontextu, abyste získali dostatečné množství materiálů. Pokud jste zadali při prvním dotazu nějaká omezení vyhledávání (např. jazyk, vyhledávání v některých polích), pak je nejdříve zkuste odstranit. Můžete využít nadřazené pojmy, které sice nejsou zacíleny přímo na to, co vás zajímá, ale věnují se širšímu tématu. Jinou, kombinační možností, je tzv. strategie stavebních kamenů. Ta spočívá v tom, že každou část dotazu rozšíříte o alternativní slova, což mohou být (zejména v češtině) i různé tvary slov (skloňování).

Příklad původního dotazu: “Filozofická fakulta AND počítačová lingvistika”
Příklad rozšířeného dotazu: “(Filozofická OR Filosofická) fakulta AND (počítačová lingvistika OR informatika)”

Chcete zvýšit počet výsledků? Pak postupujte takto:

  • Uveďte synonyma, tvary slov a jejich pravopisné varianty spojené operátorem OR (tak vznikají jednotlivé “stavební kameny”).
  • Spojte základní tematické bloky (stavebních kamenů) operátorem AND.
  • Využijte zástupných znaků a krácení podle slovních kořenů, pokud to vyhledávač umožňuje (např. knihovní katalog MU dává možnost nahradit otazníkem část slova).
  • Použijte několik vyhledávačů nebo nástrojů, které to udělají za uživatele (např. Dogpile nebo WebCrawler).

 


Internetové vyhledávače / Vyhledávání netextových materiálů /
Pokročilé možnosti vyhledávání / Efektivní vyhledávání / To-do



Diskuze: