0.2 Online učení

Online učení

Učení v online prostředí patří mezi činnosti, kterým se člověk může těžko vyhnout. Ostatně online je také text, který právě čtete. K tomu, abyste se mohli v digitálním prostředí učit, slouží Osobní vzdělávací prostředí (Personal Learning Environment), které je možné chápat jako místo, kam si člověk ukládá vše, z čeho se učí, co ho zaujalo a vztahuje se k tomu, jak sám chápe potřebu vzdělávat sebe sama, a prostor, kde pracuje s různými vzdělávacími nástroji a může komunikovat s ostatními. Může mít různou podobu, u každého jinou, od poličky s knihami na zajímavá témata až po online nástroje – to vše tvoří jednotlivé části PLE. Záleží jen na vašich osobních preferencích, potřebách a na tom, co zjistíte, že vám osobně vyhovuje.

Asi každý někdy narazil na článek, webovou stránku nebo jiný zdroj, který se mu zdál zajímavý a relevantní ke studované oblasti. Ostatně přirozeně očekáváme, že pokud něco studujeme, tak nás to také zajímá. Byla by škoda o tyto informace přijít a nechat je někde zapadnout. PLE ve své virtuální podobě tak plní roli místa, kam si můžete ukládat zajímavé věci, které vznikají buď ve vaší hlavě (nápady, poznámky, náčrtky), nebo ve vnějších zdrojích.

Existuje velké množství různých modelů, jak postupovat pro efektivní učení s budováním vlastních prostředí (PLE). Tyto modely umožňují učení se v online prostoru, a to většinou na bázi dobrovolného neformálního principu, kde jsou informace a jejich zdroje zaznamenány pro případné pozdější využití. Jedním z nich je Collecting-Reflecting-Connecting-Publishing Model, který, jak již název napovídá, má čtyři na sebe navazující fáze či spíše okruhy činností či kompetencí:

  • Sbírejte a vytvářejte kolekce. Spadá sem práce se záložkami, zdroji, kurzy, učebními materiály. Vše ukládejte do promyšlené struktury, můžete se k materiálům vracet a aktivně s nimi manipulovat.
  • Reflektujte svůj učební postup i zdroje, se kterými pracujete. V tomto bodě jsou důležité dvě činnosti – kritická práce se zdroji, jejich hodnocení a posuzování, ale také sledování vlastního učebního postupu a směřování.
  • Propojujte mezi sebou znalosti, dovednosti, lidi, souvislosti, což znamená využívat různé sociální sítěučební platformy, podílet se na řešení společných cílů a problémů, či aktivně působit v různých komunitách.
  • Sdílejte, co děláte, o čem přemýšlíte, co jste vytvořili. Může sem spadat publikace článků, ale také sdílení kolekcí, práce s portfoliem, blogem nebo osobním webem.

Aby se vám ve vašem osobním vzdělávacím prostředí dobře dařilo, abyste nestáli jste na místě nebo nešli špatným směrem, může vám nejen v tomto kurzu pomoci plán sebeřízeného učení. V něm si stanovujete to, čeho svým učením chcete vlastně dosáhnout, jaké máte motivace a cíle, ale také časové možnosti. Plán může vypadat například takto:

  • Jaký je váš cíl?
    „Naučím se pracovat s informacemi a psát text.“
  • Jaká je Vaše motivace?
    „Nechci být lama a chci se připravit na psaní diplomky.“
  • Jakým způsobem toho chcete dosáhnout?
    „Absolvuji kurz KPI a udělám v něm všechny úkoly včetně dílčích.“
    „Projdu si téma o učení a sebeřízení.“
  • Jak budete kontrolovat postup?
    „Každý týden se zamyslím na tím, zda jsem se naučil něco nového.“
    „Zhodnotím zpětnou vazbu tutora na můj úkol.“
  • Kolik času každý týden budete ochotni věnovat svému cíli? Kdy?
    „Ve středu od 17 hodin, ve čtvrtek od 9 hodin.“
  • Kam budete ukládat zdroje k tématu?
    „Zajímavé články, odkazy, výstřižky si ukládám do složky KPI v Evernote.“
  • Jakým způsobem a kdy budete provádět organizaci poznámek a dalších dokumentů?
    „V neděli procházím své poznámky a zdroje z uplynulého týdne.“
  • Jakým způsobem budete dávat ostatním vědět o tom, co děláte? Budete nějak
    sdílet zajímavosti?
    „Když narazím na něco super, sdílím to na Twitteru.“

Některé položky jsou dlouhodobé a určují jisté studijní směřování nebo váš dlouhodobý záměr. Jiné položky, jako třeba to, zda se budete studiu věnovat v úterý, nebo v pátek, se mohou každý týden měnit. Modelů a vodítek existuje více. Je na vás najít si systém, který vám nejvíce vyhovuje.

modul_0_1

 

Řešení výzev Online učení / Psaní digitálních poznámek / Jak se motivovat / To-do



Diskuze: