5.2 Zálohování

Zálohování

Počítač se dříve nebo později pokazí každému a je vcelku jedno, zda se tak stane tím, že notebook polijete čajem, nebo odejde pevný disk. Z tohoto důvodu se vyplatí provádět pravidelné zálohování, které takové problémy minimalizuje. Vyhnete se tak nutnosti nákupu nového zařízení, ale ani tak nepřijdete o svoji práci ani další data.

V zásadě existují tři základní způsoby zálohování:

  • Zálohování souborů pomocí Google Drive, Dropbox nebo podobné služby se hodí tehdy, když chcete ukládat primárně běžné dokumenty. Zálohování do cloudu je rychlé, jednoduché a především automatické. Jedinou podmínkou je nainstalovaný příslušný klient dané služby. Limitem jsou kapacita zdarma dostupného úložiště, riziko ukončení fungování služby nebo bezpečnostních útoků.
  • Zálohování celého počítače podporují operační systémy většinou nativně a nabízejí možnost vytvořit si obraz počítače ve stávající podobě, který je pak třeba někam uložit. Tuto činnost většinou dělají lidé jednou za delší čas (třeba po týdnu) a ideálně se na ni hodí externí pevný disk. Je možné využít také nástroje, jako je Cobian Backup, které umožňují tyto obrazy zálohovat případně na NAS nebo do cloudu. Zálohovat celé obrazy do cloudu je užitečné a praktické, ale bohužel ne zdarma – obvyklé ceny za adekvátní úložiště se pohybují okolo 50 USD za rok.
  • Zálohování vybraných složek bez cloudových služeb je možné realizovat například pomocí programů SyncBack nebo FreeFileSync. Stačí si nastavit složky a způsob zálohování, systém se o vše další postará sám.

Pro většinu běžných uživatelů je nejpraktičtější kombinace prvních dvou bodů. Pro běžné dokumenty, školní nebo pracovní věci postačuje 15 GB od Google Drive. Tato služba nabízí synchronizaci v reálném čase, online přístup a spoustu dalších výhod. Jednou za čas se vyplatí udělat zálohu celému systému, což je výhodné především pokud využíváte mnoho instalovaných programů a nechcete řešit jejich opětovnou instalaci a nastavení.

Zálohujete? Pokud ne, tak si zkuste nainstalovat nějakého klienta pro svůj operační systém a začněte se zálohováním alespoň nejdůležitějších složek (třeba s věcmi do školy nebo do práce).

V Linuxu existuje adresář Home, který můžete zálohovat jako běžnou složku. Složky, které obsahuje a mají před sebou tečku, jsou uživatelskými daty k programům nainstalovaným na počítači. Díky tomu, že budete zálohovat jen Home, můžete ušetřit mnoho místa a možná si vystačíte i s cloudovými úložišti. Produkty od Apple mají synchronizaci přes iCloud řešenou automaticky, byť si za více místa musíte připlatit.

Nevýhodou cloudových úložišť je to, že provozovatel může nečekaně změnit podmínky (jako se to nedávno stalo u OneDrive). V takovém případě vám nezbývá, než se přesunout jinam, což je ale záležitost týkající se v podstatě všech cloudových služeb.

Pokud chcete řešit také bezpečnost dat respektive to, aby si je nemohl ani při útoku na službu nikdo přečíst, nebo chcete-li je skrýt před analytickými nástroji provozovatele, je možné je zašifrovat. V takovém případě však ztrácíte výhody snadné online práce s daty. Pro šifrování doporučujeme Boxcryptor, který je jednoduchý, rychlý a funkčně vybavený. Pokud užíváte online nástroje pro zálohování dat, zvolte kvalitní heslo a pravidelně ho měňte.


Organizace dokumentů / Zálohování / Jak pracovat s daty v kontextu /
Práce se záložkami / Práce s poznámkami / To-do



Diskuze: