Formulace názvu
Pokud jste prošli úskalími volby toho nej tématu, dalším logickým krokem vaší cesty k odbornému textu je formulace jeho názvu. Titulek je obvykle to první, co potenciální čtenář z vaší práce uvidí, měl by proto adekvátně vystihovat její obsah a přitom být dostatečně atraktivní, aby čtenáře zaujal.
Který, případně které z níže uvedených typů titulků byste vybrali pro odborný text do univerzitního sborníku?
- Titulek v podobě jmenné fráze v 1. pádě:
Pracovní motivace českých matek s dětmi do tří let - Titulek ve formě otázky:
Co vypovídá test mapových dovedností o českých žácích? - Titulek uvádějící výsledek, k němuž autor v textu dospěl:
Pohledávky státu – destruktivní faktor fiskální politiky ČR - Specifický titulek ve formě citátu, výroku či slovní hříčky:
“Stárnu, ale nejsem seniorkou”: Sociální reprezentace procesu stárnutí žen
U odborných textů, které jsou publikovány v akademickém světě, je doporučením používat první tři typy titulků. Specifické titulky jsou vhodné spíše pro zkušené autory, neboť uvozovky nabádají k používání dvojznačností, obrazných vyjádření, slovních hříček, hyperbol, a autora tak mohou svést až k užití neformálního stylu, který není pro odborný text přijatelný.
Při formulaci titulku je vhodné využít abstraktních výrazů, jako je problém, otázka, vlastnosti, specifika, nové trendy, návrh, možnosti apod.:
Trendy prostorové sociálně-ekonomické polarizace v Česku
Vliv migrace na specializaci občanů Evropské unie
Nové poznatky o starých mapách z území Československa
Možnosti využití EMDR terapie v klinické praxi
Problém národní identity v díle Edvarda Beneše
Pro zpřesnění názvu nebo zapojení dodatečné informace použijte podtitul, který připojíte k titulku dvojtečkou, pomlčkou, tečkou nebo vhodnou spojkou.
Pamětní kříže v Polsku: běžný, ale sporný prvek veřejných cest
Nejasné vztahy moci – vězení očima českých dozorců
Kolektivní paměť, prostor a významy. Případ náměstí Svobody v Budapešti.
Kvalitativní metody jako nástroj nomotetického poznání, aneb má se česká geografie co učit?
Jak své články pojmenovávají vaši vyučující nebo experti v oboru? Zkuste si vymyslet alternativní titulky.
Titulek nemusíte mít hotový v definitivní podobě hned na začátku práce. Pokud odevzdáváte například seminární nebo diplomovou práci, věnujte formulaci titulku čas až v závěrečné fázi práce. Buďte ale připraveni na situace, kdy po vás může být požadován název odborného textu ve chvíli, kdy ho ještě nebudete mít napsaný – například pokud budete vystupovat na konferenci s odborným příspěvkem, jehož název je třeba uvést v programu; program totiž většinou vzniká s velkým předstihem před konáním samotné konference.
Vhodné téma práce / Formulace názvu / Klíčová slova /
Kreativní práce s tématem / To-do
kolik?